به پایگاه اطلاع رسانی مسجد قاسم ابن الحسن علیه السلام...ملاثانی... خوش آمدید مسجد قاسم ابن الحسن علیه السلام(ملاثانی)
مسجد قاسم ابن الحسن علیه السلام(ملاثانی)
 
با ذکر صلوات وارد شوید
با چند رکعت نماز خواندن کسی مسلمان نمیشود...! خواهرم حجابت . برادرم نگاهت گزارش تصویری مراسم جشن دهه مبارک فجر 4 حرف قشنگ (!) چند دقیقه ؟! حرمت نماز از نظر رسول خدا امام صادق (ع) آقا شرمنده ایم همسری که لقمه ای ... قانون سقوط... نحوه انجام سجده سهو ما کجای قرآنیم؟؟؟ شیطان کیست؟ انشا با موضوع نماز دانلود فیلتر شکن جدید محرم 1392 جملات کوتاه وزیبا در مورد محرم وامام حسین (ع) امام حسين عليه السلام از ديدگاه انديشوران جهان... اعمال دهه اول ماه ذی الحجه گزارش تصویری اردوی زیارتی سیاحتی مشهد مقدس 1392/6/20 دل عزراییل برای چه کسانی سوخته است؟ تصاویر جلسه هفتگی ختم و تفسیر قرآن کریم مورخ 1392/6/25 (جزء چهارم) داستان رابطه شیطان با نماز تصاویر جلسه هفتگی ختم و تفسیر قرآن کریم مورخ 1392/6/18 (جزء سوم) ماجرای امید بخش ترین آیه قرآن داستان کوتاه 2 تصاویر مراسم ترویج فرهنگ قرآنی مورخ 1392/5/28 جزء اول می گویند خدا همه جا حاضر است چرا رو به قبله باید نماز خواند؟ شبهای قدر رمضان 1392 به روایت تصویر  حکم وضو گرفتن قبل از وقت نماز علی (ع) در شب 19 رمضان چه اذکاری می گفتند؟ لیالی القدر آتش جهنم را 70بار آب زدند تا که شد گرمای دنیا گزارش تصویری مراسم ختم قرآن کریم در ماه مبارک رمضان حرفهای در گوشی با روزه داران خاطرات شیرین داستان کوتاه احادیثی در باره (عمر آدم) آقا حواست هست؟ چگونه خواب امام زمان (عج) را ببینم؟ سخن یک بزرگ آیت الله فاضل لنکرانی قصابی که گوشتش گوشت مسلمانان است +تصویر(18+) حکایت بهلول و خلیفه گزارش تصویری 2 هرگز... بشتابید ثبت نام شروع شد
در شبی که تمام فرشتگان گرد کعبه می‌آیند
معنای «لیلة الرغائب»/ اعمال مستحبی اولین شب جمعه ماه رجب

پیامبر اعظم(ص) می‌فرماید: از اولین شب جمعه در ماه رجب غافل نشوید؛ زیرا شبی است که فرشتگان آن را «لیلة الرغائب» می‌نامند. مقداری که از شب گذشت، هیچ فرشته‌ای در آسمان‌ها و زمین نمی‌ماند مگر اینکه در کعبه و اطراف آن جمع می‌شوند.

خبرگزاری فارس: معنای «لیلة الرغائب»/ اعمال مستحبی اولین شب جمعه ماه رجب

  اولین شب جمعه ماه رجب که ماه ریزش رحمت الهی است، «لیلة الرغائب» خوانده می‌شود، «رغائب» جمع رغیبه به معنای پاداش‌های بسیار ارجمند و سَمین و گران‌سنگ است،‌ البته به معنای چیزی که مورد رغبت و میل و به معنای عطا و بخشش فراوان از آن یاد می‌شود.

همچنین «لیلة الرغائب» یعنی شبی که میل و توجه به عبادت و بندگی در آن فراوان است و بندگان خوب و شایسته خداوند دراین شب تمایل زیادی به رفتن به در خانه خداوند و ارتباط و انس با معبود خویش دارند، در این شب عطا و بخشش خداوند فراوان است و بندگان مخلص خداوند با روی آوردن به بارگاه قدس ربوبی و خاکساری در برابر عظمت حق شایسته دریافت انعام و عطا و بخشش بیکرانه حق می‌شوند.

درباره اهمیت این شب، پیامبر اکرم(ص) فرموده‌اند: از اولین شب جمعه در ماه رجب غافل نشوید؛ زیرا شبی است که فرشتگان آن را «لیلة الرغائب» می‌نامند، این نامگذاری به این جهت است که هنگامی که مقداری از شب گذشت، هیچ فرشته‌ای در آسمان‌ها و زمین نمی‌ماند مگر اینکه در کعبه و اطراف آن جمع می‌شوند.

از جمله اعمال این شب نمازی است که اگر فردی آن را به جا آورد، پس از مرگ هنگامی که در قبر گذاشته شود، خداوند تبارک و تعالی ثواب نمازش را به سوی او به بهترین صورت می‌فرستد تا همدم او شود و او را از تنهایی بیرون آورد، این شخص با روی گشاده و درخشان و زبانی شیوا و فصیح به او می‌گوید: ای حبیب و دوست من! بشارت باد تو را که از هر شدت و سختی نجات یافتی.

میت می‌پرسد: تو کیستی؟ به خدا سوگند که من چهره‌ای بهتر از روی تو ندیده‌ام و کلامی شیرین‌تر از کلام تو نشنیده‌ام و بویی بهتر از بوی تو نبوییده‌ام.

آن شخص می‌گوید: من ثواب آن نمازم که در فلان شب از فلان ماه از فلان سال به جا آوردی، امشب نزد تو آمده‌ام تا حق تو را ادا کنم و مونس تنهایی تو باشم و وحشت را از تو بردارم و چون در صور رستاخیز دمیده می‌شود، من در عرصه قیامت، سایه بر سر تو خواهم افکند، پس خوشحال باش که هرگز خیر از تو معدوم نخواهدشد.

*اعمال شب لیلة الرغائب

پنجشنبه ماه رجب روزه گرفته شود، چون شب جمعه داخل شود، ما بین نماز مغرب و عشا، 12 رکعت نماز به جا آورده می‌شود که هر 2 رکعت با یک سلام ختم می‌شود.

به این ترتیب که در هر رکعت یک مرتبه سوره «حمد»و 3 مرتبه «سوره قدر» و 12‏ مرتبه «سوره توحید» خوانده می شود و هنگامى که از نماز فارغ شدند، 70 مرتبه مى‏گویند:

«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ النَّبِیِّ الْأُمِّیِّ وَعَلَى آلِهِ»

خدایا! بر محمد پیامبر درس ناخوانده و خاندانش درود فرست

سپس به سجده مى‏روند و 70 مرتبه می‌گویند:

«سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَالرُّوحِ»

پاک و منزّه است پروردگار فرشتگان و روح

آن گاه سر از سجده بر مى‏دارند و 70 مرتبه مى‏گویند:

«رَبِّ اغْفِرْ وَارْحَمْ وَتَجَاوَزْ عَمَّا تَعْلَمُ إِنَّکَ أَنْتَ الْعَلِیُّ الْأَعْظَمُ»

پروردگارا! مرا بیامرز و بر من مهر ورز و از آنچه از من مى‏دانى بگذر، تو خداى برتر و بزرگترى

دوباره به سجده مى‏روند و 70 مرتبه مى‏گویند:

سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَ الرُّوحِ

پاک و منزّه است پروردگار فرشتگان و روح

سپس حاجت خود را مى‏طلبند که به خواست خدا برآورده خواهد شد.

                              التماس دعا

سامانه پیامکی مسجد قاسم بن الحسن ع 30008940611161

برچسب‌ها:
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 26 ارديبهشت 1392برچسب:, توسط محب اهل بیت

 لبخندمعصومیت.......

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

سامانه پیامکی مسجد قاسم بن الحسن ع 30008940611161

برچسب‌ها:
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 26 ارديبهشت 1392برچسب:, توسط محب اهل بیت

 

 

 

نظر یادتون نره

سامانه پیامکی مسجد قاسم بن الحسن ع 30008940611161

برچسب‌ها:
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 24 ارديبهشت 1392برچسب:, توسط محب اهل بیت

تصاویر مراسم دعای کمیل در تاریخ 1392/2/19

سامانه پیامکی مسجد قاسم بن الحسن ع 30008940611161

برچسب‌ها:
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 24 ارديبهشت 1392برچسب:, توسط محب اهل بیت

اعمال مخصوص و فضيلت روزهاي ماه رجب؛
"ماه رجب ماه استغفار اُمّت من است، پس در اين ماه بسيار طلب آمرزش کنيد"
در روايتي از رسول خدا صلي الله عليه و آله نقل شده که فرمودند: «رجب ماه خدا و شعبان ماه من و رمضان ماه امتم ». ماه مبارک رجب که فرصت مناسبي براي همه انسانهاست تا توانند با استفاده از اين فرصت و غنيمت شمردن آن، دل و جان خود را در زير باران رحمت و مغفرت الهي شستشو دهند و به سعادت ابدي برسند. براي اين ماه اعمال و فضيلت‌هايي در کتب ديني ما وجود دارد که توجه و عمل به آنها مي‌تواند ما را در اين مسير کمک کند.


  در فضيلت و برکات سه ماه مبارک رجب، شعبان و رمضان روايات زيادي از رسول خدا و ائمه(ع) نقل شده که همه دلالت بر عظمت اين سه ماه دارد و تاکيد بر روزه گرفتن و نيايش و مناجات کردن و دعا و خواندن قرآن و خدمت به بندگان خدا کردن و نياز نيازمندان را برطرف نمودن و خيرات و صدقات دادن و افزايش عبادت دارد و به جاست که در اين باقيمانده از ماه شريف رجب و دو ماه پس از آن، فرصت را بيش از پيش غنيمت شمريم و به عبادت روي آوريم و با خلوص و توجه، از درگاه حضرت ذي الجلال توبه طلب مغفرت کنيم و دلها را با مؤمنين صاف نمائيم و از کدورتها و تنگ نظري‌ها و حسادت‌ها و جسارت‌ها دوري جوئيم. جا دارد که در اعمال و رفتار و کردار و گفتار خود تجديد نظر کنيم و هيچ کاري را جز براي کسب اجر و پاداش معنوي انجام ندهيم و خدا را مد نظر قرار دهيم و به ياد او و به نام او، به کارهاي خير روي آوريم.

در فضيلت ماه رجب؛

در فضيلت و اعمال ماه مبارک رجب است بدانکه اين ماه و ماه شعبان و ماه رمضان در شرافت تمامند و روايت بسيار در فضيلت آنها وارد شده، بلکه ازحضرت رسول(ص) روايت شده که ماه رجب ماه بزرگ خداست و ماهى در حرمت و فضيلت به آن نمي‌رسد و قتال با کافران در اين ماه حرامست و رجب ماه خداست و شعبان ماه من است و ماه رمضان ماه امّت من است. کسى که يک روز از ماه رجب را روزه دارد مستوجب خشنودى بزرگ خدا گردد و غضب الهى از او دور گردد و درى از درهاى جهنّم بر روى او بسته گردد و از حضرت موسى بن جعفر(ع) منقول است که هر که يکروز از ماه رجب را روزه بدارد آتش جهنّم يکساله راه از او دور شود و هر که سه روز از آنرا روزه دارد بهشت بر او واجب گردد. همچنين فرمود که "رجب نام نَهرى است در بهشت از شير سفيدتر و از عسل شيرين‌تر، هر که يکروز از رجب را روزه دارد البتّه از آن نهر بياشامد" و از حضرت صادق(ع) منقول است که حضرت رسول(ص) فرموده که "ماه رجب ماه استغفار اُمّت من است پس در اين ماه بسيار طلب آمرزش کنيد که خدا آمرزنده و مهربان است و رجب را اَصَبّ مى گويند زيرا که رحمت خدا در اين ماه بر اُمّت من بسيار ريخته مى‌شود پس بسيار بگوئيد اَسْتَغْفِرُ اللهَ وَاَسْئَلُهُ التَّوْبَةَ."

تاکيد بزرگان دين برثواب بي حدوحساب روزه گرفتن در اين ماه؛

ابن بابويه بسند معتبر از سالم روايت کرده است که گفت "رفتم بخدمت حضرت صادق(ع) در اواخر ماه رجب که چند روز از آن مانده بود چون نظر مبارک آن حضرت بر من افتاد فرمود که آيا روزه گرفته‌اى در اين ماه، عرض کردم نه والله اى فرزند رسول خدا، فرمود که آنقدر ثواب از تو فوت شده است که قدر آنرا بغير خدا کسى نمى‌داند. بدرستي که اين ماهيست که خدا آنرا بر ماههاى ديگر فضيلت داده و حُرمت آنرا عظيم نموده و براى روزه داشتن آن گرامى داشتن را بر خود واجب گردانيده. پس گفتم يَابْنَ رَسُولِ اللهِ اگر در باقيمانده اين ماه روزه بدارم آيا به بعضى از ثواب روزه داران آن فايز مى‌گردم؟ فرمود "اى سالم هر که يک روز از آخر اين ماه روزه بدارد خدا او را ايمن گرداند از شدّت سَکَراتِ مرگ و از هَوْل بعد از مرگ و از عذاب قبر و هر که دو روز از آخر اين ماه روز دارد بر صراط به آسانى بگذرد و هر که سه روز از آخر اين ماه را روزه دارد ايمن گردد از ترس بزرگ روز قيامت و از شدّتها و هَوْلهاى آنروز و بَرات بيزارى از آتش جهنّم به او عطا کنند و بدان که از براى روزه ماه رجب فضيلت بسيار وارد شده است و روايت شده که اگر شخص قادر بر آن نباشد هر روز صد مرتبه اين تسبيحات را بخواند تا ثواب روزه آن را دريابد "سُبْحانَ الاِْلهِ الْجَليلِ سُبْحانَ مَنْ لا يَنْبَغِى التَّسْبيحُ اِلاّ" منزه است خداى بزرگ منزه است آنکه تنزيه و تسبيح جز براى او شايسته نيست. "لَهُ سُبْحانَ الاَْعَزِّ الاَْکْرَمِ سُبْحانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزَّ وَهُوَ لَهُ اَهْلٌ منزه است خداى برتر و کريمتر منزه است آنکه لباس عزت در بردارد و شايسته آن است."

دعاي ماه رجب در هر روز بعد از فرائض؛

بگو در هر روز از رجب در صبح و شام و در عقب نمازهاى روز و شب

يا مَنْ اَرْجُوهُ لِکُلِّ خَيْر وَآمَنُ سَخَطَهُ

اى که براى هر خيرى به او اميد دارم و از خشمش

عِنْدَ کُلِّ شَرٍّ يا مَنْ يُعْطِى الْکَثيرَ بِالْقَليلِ يا مَنْ يُعْطى مَنْ سَئَلَهُ يا

در هر شرى ايمنى جويم اى که مى دهد (عطاى) بسيار در برابر (طاعت) اندک اى که عطا کنى به هرکه از تو خواهد اى

مَنْ يُعْطى مَنْ لَمْ يَسْئَلْهُ وَمَنْ لَمْ يَعْرِفْهُ تَحَنُّناً مِنْهُ وَرَحْمَةً اَعْطِنى

که عطا کنى به کسى که از تو نخواهد و نه تو را بشناسد از روى نعمت بخشى و مهرورزى عطا کن به من

بِمَسْئَلَتى اِيّاکَ جَميعَ خَيْرِ الدُّنْيا وَجَميعَ خَيْرِ الاْخِرَةِ وَاصْرِفْ عَنّى

به خاطر درخواستى که از تو کردم همه خوبى دنيا و همه خوبى و خير آخرت را و بگردان از من

بِمَسْئَلَتى اِيّاکَ جَميعَ شَرِّ الدُّنْيا وَشَرِّ الاْخِرَةِ فَاِنَّهُ غَيْرُ مَنْقُوص ما

به خاطر همان درخواستى که از تو کردم همه شر دنيا و شر آخرت را زيرا آنچه تو دهى چيزى کم ندارد (يا کم نيايد) و

اَعْطَيْتَ وَزِدْنى مِنْ فَضْلِکَ يا کَريمُ

بيفزا بر من از فضلت اى بزرگوار

راوى گفت پس گرفت حضرت محاسن شريف خود را درپنجه چپ خود وخواند اين دعا را به حال التجا و تضرّع به حرکت دادن انگشت سبّابه دست راست پس گفت بعد از اين

يا ذَاالْجَلالِ وَالاِْکْرامِ يا ذَاالنَّعْمآءِ

اى صاحب جلالت و بزرگوارى اى صاحب نعمت

وَالْجُودِ يا ذَاالْمَنِّ وَالطَّوْلِ حَرِّمْ شَيْبَتى عَلَى النّارِ

و جود اى صاحب بخشش و عطا حرام کن محاسنم را بر آتش دوزخ

اعمال مشترک ماه مبارک رجب؛

اينها اعمالي است که انجام دادن آنها متعلق به همه ماه است و اختصاصى به روز معيني ندارد و آن چند مورد است:

1- در تمام ايام ماه رجب دعاي ذيل را که روايت شده امام زين العابدين(عليه السلام) در حجر در غره خواندند، خوانده شود:

"يَا مَنْ يَمْلِکُ حَوَائِجَ السَّائِلِينَ وَ يَعْلَمُ ضَمِيرَ الصَّامِتِينَ لِکُلِّ مَسْأَلَةٍ مِنْکَ سَمْعٌ حَاضِرٌ وَ جَوَابٌ عَتِيدٌ اللَّهُمَّ وَ مَوَاعِيدُکَ الصَّادِقَةُ وَ أَيَادِيکَ الْفَاضِلَةُ وَ رَحْمَتُکَ الْوَاسِعَةُ فَأَسْأَلُکَ أَنْ تُصَلِّىَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَقْضِىَ حَوَائِجِى لِلدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ إِنَّکَ عَلَى کُلِّ شَىْ‏ءٍ قَدِيرٌ."

2- دعايي را که از امام صادق(عليه السلام) روايت شده، خوانده شود:

«خَابَ الْوَافِدُونَ عَلَى غَيْرِکَ وَ خَسِرَ الْمُتَعَرِّضُونَ إِلا لَکَ وَ ضَاعَ الْمُلِمُّونَ إِلا بِکَ وَ أَجْدَبَ الْمُنْتَجِعُونَ إِلا مَنِ انْتَجَعَ فَضْلَکَ بَابُکَ مَفْتُوحٌ لِلرَّاغِبِينَ وَ خَيْرُکَ مَبْذُولٌ لِلطَّالِبِينَ وَ فَضْلُکَ مُبَاحٌ لِلسَّائِلِينَ وَ نَيْلُکَ مُتَاحٌ لِلْآمِلِينَ وَ رِزْقُکَ مَبْسُوطٌ لِمَنْ عَصَاکَ وَ حِلْمُکَ مُعْتَرِضٌ لِمَنْ نَاوَاکَ عَادَتُکَ الْإِحْسَانُ إِلَى الْمُسِيئِينَ وَ سَبِيلُکَ الْإِبْقَاءُ عَلَى الْمُعْتَدِينَ اللَّهُمَّ فَاهْدِنِى هُدَى الْمُهْتَدِينَ وَ ارْزُقْنِى اجْتِهَادَ الْمُجْتَهِدِينَ وَلا تَجْعَلْنِى مِنَ الْغَافِلِينَ الْمُبْعَدِينَ وَ اغْفِرْ لِى يَوْمَ الدِّينِ .»

3- از امام صادق (عليه السلام) روايت شده که در ماه رجب خوانده شود:

«اللَّهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُکَ صَبْرَ الشَّاکِرِينَ لَکَ وَ عَمَلَ الْخَائِفِينَ مِنْکَ وَ يَقِينَ الْعَابِدِينَ لَکَ اللَّهُمَّ أَنْتَ الْعَلِىُّ الْعَظِيمُ وَ أَنَا عَبْدُکَ الْبَائِسُ الْفَقِيرُ أَنْتَ الْغَنِىُّ الْحَمِيدُ وَ أَنَا الْعَبْدُ الذَّلِيلُ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ امْنُنْ بِغِنَاکَ عَلَى فَقْرِى وَ بِحِلْمِکَ عَلَى جَهْلِى وَ بِقُوَّتِکَ عَلَى ضَعْفِى يَا قَوِىُّ يَا عَزِيزُ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الْأَوْصِيَاءِ الْمَرْضِيِّينَ وَ اکْفِنِى مَا أَهَمَّنِى مِنْ أَمْرِ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ.»

البته ادعيه ديگري نيز براي اين ماه عزيز ذکر شده است که در مفاتيح الجنان مبحث اعمال ماه رجب رجوع به تفصيل ذکرشده است .

4- از حضرت رسول اکرم(صلى الله عليه و آله) روايت شده که: هر کس در ماه رجب صد مرتبه بگويد: «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِى لا إِلَهَ إِلا هُوَ وَحْدَهُ لا شَرِيکَ لَهُ وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ» و آن را به صدقه ختم فرمايد حق تعالى براى او به رحمت و مغفرت و کسى که چهار صد مرتبه بگويد بنويسد براى او اجر صد شهيد عطا فرمايد.

5- از نبي مکرم اسلام روايت است: کسى که در ماه رجب هزار مرتبه "لا إِلَهَ إِلا اللهُ" بگويد خداوند عز و جل براى او صد هزار حسنه عطا کند و براى او صد شهر در بهشت بنا فرمايد .

6- روايت است کسى که در رجب در صبح هفتاد مرتبه و در شب نيز هفتاد مرتبه بگويد: "أَسْتَغْفِرُ اللهَ وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ" و پس از اتمام ذکر، دست‌ها را بلند کند و بگويد: "اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِى وَ تُبْ عَلَىَّ" اگر در ماه رجب بميرد خدا از او راضى باشد و به برکت ماه رجب، آتش او را مس نکند .

7- در کل اين ماه هزار مرتبه ذکر: أَسْتَغْفِرُ اللهَ ذَا الْجَلالِ وَ الْإِکْرَامِ مِنْ جَمِيعِ الذُّنُوبِ وَ الْآثَامِ " گفته شود؛ تا خداوند رحمان او را بيامرزد.

8- سيد بن طاووس در اقبال از حضرت رسول اکرم(ص) فضيلت بسياري براى خواندن سوره "قل هو الله أحد" نقل کرده است که ده هزار مرتبه يا هزار مرتبه يا صد مرتبه در اين ماه تلاوت شود. و نيز روايت کرده که هر کس در روز جمعه ماه رجب صد مرتبه سوره قل هو الله أحد را بخواند براى او در قيامت نورى شود که او را به بهشت بکشاند.

توصيه به اداء نماز مخصوص اين ماه؛

9- سيد بن طاووس از حضرت رسول اکرم(ص) روايت کرده که: هر کس در روز جمعه ماه رجب، مابين نماز ظهر و عصر، چهار رکعت نماز بگزارد و در هر رکعت حمد يک مرتبه و آية الکرسى هفت مرتبه و قل هو الله أحد پنج مرتبه بخواند، و سپس ده مرتبه بگويد: «أَسْتَغْفِرُ اللهَ الَّذِى لا إِلَهَ إِلا هُوَ وَ أَسْأَلُهُ التَّوْبَةَ» حق تعالى براى او از روزى که اين نماز را گزارده تا روزى که بميرد هر روز هزار حسنه به او عطا فرمايد، و او را به هر آيه‌اي که خوانده شهرى در بهشت از ياقوت سرخ و به هر حرفى قصرى در بهشت از دُرّ سفيد دهد و تزويج فرمايد او را حورالعين و از او راضى شود.

10- از حضرت رسول اکرم(ص) روايت شده است که: هر کس در يک شب از شب‌هاى ماه رجب ده رکعت نماز به اين نحو که در هر رکعت حمد و قل يا ايها الکافرون يک مرتبه و توحيد سه مرتبه بخواند، خداوند گناهان او را مي‌آمرزد.

11- بعد از نماز مغرب بيست رکعت، يعني 10 تا دو رکعتي نماز گزارده شود. تا خود، اهل، مال و اولادش محفوظ بماند و از عذاب قبر در پناه باشد.

12- بعد از نماز عشاء دو رکعت نماز گزارده شود بدين نحو: در رکعت اول حمد و ألم نشرح يک مرتبه و توحيد سه مرتبه و در رکعت دوم حمد و ألم نشرح و توحيد و معوذتين خوانده شود و پس از سلام، سى مرتبه لا إِلَهَ إِلا اللهُ بگويد و سى مرتبه صلوات بفرستد تا حق تعالى گناهان او را بيامرزد مانند روزى که از مادر متولد شده است.     التماس دعا

 

سامانه پیامکی مسجد قاسم بن الحسن ع 30008940611161

برچسب‌ها:
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 24 ارديبهشت 1392برچسب:, توسط محب اهل بیت

این کلاسها روزهای یکشنبه بعد از نماز مغرب و عشا توسط استاد(شیخ بیت جادر) برگزار می گردد.

 

 

 

 

 

نظر یادتون نره

سامانه پیامکی مسجد قاسم بن الحسن ع 30008940611161

برچسب‌ها:
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 24 ارديبهشت 1392برچسب:گالری عکس, توسط محب اهل بیت

السلام علیک یا بنت نبی الرحمه ، یا فاطمه الزهرا

میلاد پر شکوه دختر رسول خدا و سرور زنان دو عالم ، حضرت فاطمه سلام الله علیها

مبارک باد.

پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) در سال پنجم بعثت، که سال ولادت فرزندش بود؛ در سخت‎ترین شرائط و حالات به سر مى برد.

اسلام منزوى بود، و مسلمانان اندك نخستین، شدیداً تحت فشار .

محیط مكه بر اثر شرك و بت پرستى و جهل و خرافات و جنگ‎هاى قبایل عرب و حاكمیت زور و بینوایى توده هاى مردم، تیره و تار بود.

پیامبر(صلی الله علیه و آله) به آینده مى اندیشید، آینده اى درخشان از پشت این ابرهاى سیاه و ظلمانى، آینده اى كه با توجه به اسباب عادى و ظاهرى بسیار دوردست و شاید غیر ممكن بود.

در همین سال حادثه بزرگى در زندگى پیامبر رخ داد، به فرمان خدا براى مشاهده ملكوت آسمان‎ها به معراج رفت، و به مصداق «لنریه من آیاتنا الكبرى» آیات عظیم پروردگار در پهنه بلند آسمان را با چشم خود دید، و روح بزرگش بزرگتر شد، و آماده پذیرش رسالتى سنگین‎ تر، توأم با امید بیشتر .

در روایتى از اهل سنت و شیعه - كه هر دو بر آن تأكید دارند - مى خوانیم: پیامبر(صلی الله علیه و آله) در شب معراج از بهشت عبور مى كرد، جبرئیل از میوه درخت طوبى به آن حضرت داد، و هنگامى كه پیامبر(صلی الله علیه و آله) به زمین بازگشت نطفه فاطمه زهرا (سلام الله علیها) از آن میوه بهشتى منعقد شد.

لذا در حدیث مى خوانیم كه پیامبر(صلی الله علیه و آله) فاطمه (سلام الله علیها) را بسیار مى بوسید، روزى همسرش عایشه بر این كار خرده گرفت، كه چرا این همه دخترت را مى بوسى؟!

پیامبر(صلی الله علیه و آله) در جواب فرمود:

«من هر زمان فاطمه را مى بوسم، بوى بهشت را از او استشمام مى كنم.»

و به این ترتیب این مولود بزرگ از عصاره پاك میوه هاى بهشتى و از پدرى همچون پیامبر(صلی الله علیه و آله)، و مادر ایثارگر و فداكارى همچون «خدیجه» در روز بیستم جمادى الثانى گام به دنیا نهاد، و طعن و سرزنش‎هاى مخالفین كه پیامبر را بدون «نسل جانشین» مى پنداشتند، همگى نقش بر آب شد، و به مضمون سوره «كوثر» فاطمه زهرا چشمه جوشان براى ادامه دودمان پیامبر و ائمه هدى و خیر كثیر در طول قرون و اعصار، تا روز قیامت شد.

این بانوى بهشتى نام‎هایی داشت كه هر كدام از دیگرى پر معنى تر بود: 1- فاطمه، 2- صدیقه، 3- طاهره، 4- مباركه، 5- زكیه، 6- راضیه، 7- مرضیه، 8- محدثه، 9- زهرا و هر یك بیانگر اوصاف و بركات وجود پربركت او است.

همین بس كه در نام معروفش «فاطمه» بزرگترین بشارت براى پیروان مكتبش نهفته است، چرا كه «فاطمه» از ماده «فطم» به معنى جدا شدن، یا باز گرفتن از شیر است، و طبق حدیثى كه از پیامبر گرامى اسلام(صلی الله علیه و آله)  روایت شده به امیر مؤمنان على(علیه السلام)  فرمود:

«مى دانى چرا دخترم، فاطمه نامیده شد؟

عرض كرد: بفرمائید.

فرمود: براى آن كه او و شیعیان و پیروان مكتبش از آتش دوزخ باز گرفته شده اند!»

از میان نام‎هاى او نام «زهرا» نیز درخشندگى و فروغ خاصى دارد، از امام صادق(علیه السلام) پرسیدند: چرا فاطمه را «زهرا» مى نامند؟

فرمود: «زیرا زهرا به معنى درخشنده است و فاطمه چنان بود كه چون در محراب عبادت مى ایستاد، نور او براى اهل آسمان‎ها پرتو افكن مى شد، همانگونه كه نور ستارگان براى اهل زمین [پرتو افكن است ]، لذا زهرا نام نهاده شد.»

هنگامى كه خدیجه زنى با شخصیت و معروف به بزرگى بود، با پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله)   ازدواج كرد زنان مكه با او قطع رابطه كردند، و گفتند: او با جوان تهی‎دست و یتیمى ازدواج كرده و شخصیت خود را پائین آورده است!

این وضع همچنان ادامه یافت تا این كه خدیجه باردار شد و جنینش كسى جز فاطمه زهرا نبود.

به هنگام وضع حمل به سراغ زنان قریش فرستاد و از آن ها خواست كه در این ساعات حساس و پردرد و رنج به یارى او بیایند و تنهایش نگذارند، اما او با این پاسخ سرد و دردآلود روبرو شد كه:

«تو سخن ما را گوش نكردى، با یتیم ابوطالب كه مالى نداشت ازدواج نمودى، ما نیز به كمك تو نخواهیم شتافت!»

خدیجه با ایمان، از این پیام زشت و بى معنى سخت غمگین شد، اما در اعماق دلش نور امیدى درخشید كه خدایش او را در این حال تنها نخواهد گذاشت.

لحظات سخت و بحرانى وضع حمل آغاز شد، او در محیط خانه تنها بود، و زنى كه او را كمك كند وجود نداشت، قلب او فشرده تر مى شد، و امواج خروشان بى مهری‎هاى مردم روح پاكش را آزار مى داد.

ناگهان برقى در افق روحش درخشید، چشم بگشود و چهار زن را نزد خود دید، سخت نگران شد. یكى از آن چهار زن صدا زد:

نترس و غمگین مباش. پروردگار مهربانت ما را به یارى تو فرستاده است ما خواهران توایم.

من ساره ام!

و این یك آسیه همسر فرعون است كه از دوستان تو در بهشت خواهد بود.

آن دیگری مریم دختر عمران، و این چهارمى را كه مى بینى دختر موسى بن عمران، كلثوم است!

ما آمده ایم كه در این ساعت یار و یاور تو باشیم.

و نزد او ماندند تا فاطمه بانوى اسلام دیده به جهان گشود.

آرى به مصداق: 

ان الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا تتنزل علیهم الملائكة الا تخافوا ولاتحزنوا»؛ كسانى كه بگویند پروردگار ما الله است، فرشتگان بر آن ها نازل مى شوند و مى گویند نترسید و اندوهى به خود راه ندهید.»

در اینجا نیز علاوه بر فرشتگان، ارواح زنان با شخصیت جهان به یارى خدیجه با ایمان و پر استقامت شتافتند.

تولد این مولود خجسته آنچنان پیامبر(صلی الله علیه و آله) را خشنود كرد كه زبان به مدح و ثناى پروردگار گشود، و زبان بدخواهان كه او را ابتر مى خواندند، براى همیشه كوتاه شد.

خداوند مژده این مولود پربركت را در سوره كوثر به پیامبرش داد و فرمود:

انا اعطیناك الكوثر، فصل لربك وانحر، ان شانئك هو الابتر»؛ ما سرچشمه جوشان خیر كثیر را به تو بخشیدیم، اكنون كه چنین است، براى پروردگارت نماز بجاى آور و تكبیر گو! مسلماً دشمن تو، ابتر است!

 

 

سامانه پیامکی مسجد قاسم بن الحسن ع 30008940611161

برچسب‌ها:
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 10 ارديبهشت 1392برچسب:, توسط محب اهل بیت

اولا در باب فضیلت و پاداش نماز

جماعت حدیثی شریفی بیان می شود که

قسمتی از آثار نماز جماعت را نیز در بر

دارد. پیامبراکرم (ص)فرمود:جبرئیل با

70 هزار فرشته از جانب خداوند متعال

پس از نماز ظهر به سوی من آمد و گفت:یا محمد پروردگار تو به تو سلام می رساند و

دو هدیه برای تو فرستاده است گفتم آن دو هدیه کدام است؟ گفت یکی نماز وتر که 3 رکعت است(منظورنمازشفع و وتر است که 2 رکعت نماز شفع و یک رکعت نماز

وتر خوانده می شود و جزء نماز شب است و دارای فضیلت زیاد)ویکی دیگر خواندن نماز

پنجگانه به جماعت. گفتم ای جبرئیل برای امت در نماز جماعت چه اندازه ثواب و

فضیلت مقرر شده است؟گفت:اگر یک نفر به امام جماعت اقتدا کند پاداش آنها150

رکعت نماز دارند. اگر دو نفر به امام جماعت اقتدا کند پاداش آنها600 رکعت نماز

دارند. اگر سه نفر به امام جماعت اقتدا کند پاداش آنها1200 رکعت نماز دارند. اگر

چهار نفر به امام جماعت اقتدا کند پاداش آنها2400 رکعت نماز دارند. اگر پنچ نفر به

امام جماعت اقتدا کند پاداش آنها 4800رکعت نماز دارند. اگر شش نفر به امام

جماعت اقتدا کند پاداش آنها 9600 رکعت نماز دارند. اگر هفت نفر به امام جماعت

اقتدا کند پاداش آنها 19200 رکعت نماز دارند. اگر هشت نفر به امام جماعت اقتدا

کند پاداش آنها 36400 رکعت نماز دارند.اگر اقتدا کنندگان و امام جماعت به 10 نفر

رسید پاداش آنها 72800 رکعت نماز دارند و تعداد آنها که از ده گذشت اگر تمام

آسمانها کاغذ و همه دریاها مکب و درختها قلم و جن و انس و ملائکه بخواهند ثواب

آنرا بنویسند نمی توانند ثواب یک رکعت آن را بنویسند و حساب آنرا کسی جز 

خدا نمی داند.

 

آثار سیاسی نماز و اهمیت آن را می توان از ظهر عاشورا آموخت.

 

در داستان کربلا همه نوع مانور شجاعت و رشادت و فدا کاری می بینیم اما صحنه نماز ظهر عاشورای ابی عبدالله (ع) همراه با یاران با وفایش نهایت اقتدار معنوی مسلمین را در برابر منافقین و معاندین اهل بیت(ع) نشان می دهد در آن لحظات حساس که عده زیادی از اصحاب با وفای امام حسین (ع) شربت شهادت نوشیده بودند ابو ثمامه صید اوی یکی از اصحاب با وفای امام متوجه شد که ظهر شده به حضور امام حسین (ع) آمد و عرضه داشت یا ابا عبدالله جانم فدایت می بینم که این دشمنان بی دین دست به نبردی سخت زده اند اما به خدا سوگند من نمی گذارم تو کشته شوی مگر اینکه پیش از تو به خون در غلتم اینک دوست دارم که این آخرین نماز را با شما به جای آورم.

امام حسین (ع) سر بر آسمان بلند کرد و چون دیدند هنگام نماز فرا رسیده فرمود : ای ابوثمامه از نماز یاد کردی خداوند تورا در صف نمازگزاران قرار دهد سپس فرمود از این گروه بخواه تا دست از جنگ بردارند زیرا ما می خواهیم اقامه نماز کنیم . در این هنگام یکی از سربازان سپاه یزید با صدای بلند و گستاخانه و بی شرمانه فریاد بر آورد نماز شما مقبول درگاه خداوند نیست زهیر بن قین وسعیدبن عبدالله که چنین دیدند پیش روی حضرت ایستادند تا امام بتواند نماز ظهر را بجا آورد آن دو بزرگوار وجود خود را سپر تیرها و نیزها ساختند و امام حسین(ع) در آن  هنگامه خون شمشیر و شهادت با تعداد اندکی که از یاران بی نظیرش باقی مانده بود به اقامه نماز خوف پرداخت . آری اینگونه مسلمین در صدر اسلام شعائر اسلام که یکی از آنها نماز است را به همراه امام زمان خود بر پا می داشتند و این عبادت خالصانه آنها بود که عمل خالصانه و جهاد مقدسشان را برای ابد در تاریخ جاوید کرد.

 

 

سامانه پیامکی مسجد قاسم بن الحسن ع 30008940611161

برچسب‌ها:
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 9 ارديبهشت 1392برچسب:, توسط محب اهل بیت

آقای حزب اللهی شما هم سکولاری !

 

                 

ضرورت تولید توضیح‌المسائل فقه زندگی

وقتی از سبک زندگی و حوزه علمیه بحث می‌شود، توضیحاتی که از رهبری پخش کردند، فوق‌العاده گویا و دقیق و به‌اندازه کافی، برانگیزاننده بود. باید یک‌مقدار بیشتر در محتوای آن دقّت کرد و به لوازم آن و مسئولیت ما در این پروژه اندیشید.

سبک زندگی دینی و مسئولیت حوزه در این راه، در واقع معنایش این است که ما غیر از توضیح‌المسائل فقه عبادی، یک توضیح‌المسائل دیگری هم داریم با ابعاد و حجم صد هزار برابر بیشتر که با وضعیت زندگی بشر درگیر است و باید با همان مکانسیم اجتهاد، استخراج شود. اوّلاً باید خودمان مصرف کنیم و بعد به دیگران بدهیم. ما گاهی دل‌مان به حال دین دیگران می‌سوزد، ولی به حال خودمان نمی‌سوزد. بیشتر از این‌که نگران دین خودمان باشیم، نگران دین دیگران هستیم. تو اگر راست می‌گویی، اوّل آتش دامن خود را خاموش کن، بعد دیگران می‌فهمند که تو می‌توانی آتش را خاموش کنی. وقتی خودت داری مثل بقیه می‌سوزی، نمی‌توانی ادّعای اصلاح سبک زندگی دیگران را داشته باشی.

ما «سبک» زندگی داریم. ما در کنار این توضیح‌المسائلی که به فقه عبادی – فردی و معاملات شخصی می‌پردازد و لازم است که بپردازد، یک‌سری توضیح‌المسائل‌هایی احتیاج داریم که واقع‌بینانه به کف جامعه و روش‌های درست و نادرست زندگی بین اقشار مختلف – که یکی‌اش خود ما طلبه‌ها هستیم – توجّه کند.

عدم اکتفا به چند دقیقه در روز

اما اتّفاقی که افتاده، این است که غالباً زندگی را به دو بخش تقسیم می‌کنیم؛ یک بخش، عبادات و مثلاً زیارت و توسّل و دعای کمیل و لباس سیاه پوشیدن و عزاداری و سینه‌زنی و … . این‌ها بخش مذهبی زندگی ماست که مجموع آن می‌شود چند روز خاص در طول سال، و چند دقیقه خاص در روز. و بقیه زندگی ما کاملاً مثل غیرمذهبی‌هاست؛ یعنی هر کاری که غیرمذهبی‌ها می‌کنند، ما هم می‌کنیم. مثلاً اگر در بازار یا دانشگاه هستیم، نحوه تعامل ما با دیگران، تفاوتی با تعامل یک جامعه غیرمذهبی ندارد. حتّی گاهی ممکن است در بعضی جاها، عقب‌افتاده هم باشیم.

بنابراین از نظر برخی مذهبی‌ها، تعریف سبک زندگی دینی این است که به کسی و به جامعه‌ای می‌گوییم روز عاشورا بیاید و سینه بزند، ماه رمضان روزه بگیرد، اوقات پنج‌گانه نماز بخواند و از این قبیل. دیگر، قبل و بعدش قیچی می‌شود که این آدم، در اداره چه‌کار می‌کند؟ در خانه با شوهرش یا زنش، با بچّه‌هایش، با همسایه‌ها و دیگران، چه‌طور رفتار می‌کند؟ گویا همین نماز واجب و روزه و حجّ، برای سبک زندگی، کافی است. نیمه شعبان چراغانی می‌کنند، محرّم و صفر عزادار هستند و سیاه می‌پوشند، مردان‌شان محاسن و زنان‌شان حجاب دارند. این می‌شود سبک زندگی.

اما حالا بیایید و بررسی کنید که ما در روابط اجتماعی‌مان چه‌قدر به هم دروغ می‌گوییم! مستأجر و موجر، چه‌طور با هم رفتار می‌کنند؟ یعنی همین بازار که در ماه محرّم و صفر، پرچم سیاه می‌زند و از نظر ما یک بازار مذهبی است، وقتی به روایات اهل‌بیت مراجعه می‌کنیم، می‌فرمایند که بازار اسلامی، سه خصوصیت دارد: ۱٫ دروغ گفته نمی‌شود. ۲٫ کسی قسم نمی­خورد. ۳٫ کسی چانه­ نمی­زند. خُب این تعریف اهل‌بیت از بازار اسلامی است که غیر از تعریف ماست.

ما از این قبیل آیات و روایات، زیاد داریم که سبک زندگی دینی را بیان می‌کنند. براساس زندگی‌ای که روایات می‌گویند، من و شما حق نداریم زندگی فردی و اجتماعی‌مان را از هم تفکیک کنیم. حق نداریم به‌عنوان یک فرد مذهبی بگوییم همین که ‌به نماز جماعت می‌روم، کافی است. بعد در بازار و بنگاه معاملاتی و دانشگاه و خانواده، دیگر کسی سراغ مذهب را نمی‌گیرد. مگر در این‌ حدّ که یک‌سری مفاهیم و مواعظ کلّی بشنویم. آن‌ها را هم اگر انجام دادی که بهتر، و اگر هم انجام ندادی، مهم نیست. گویی تو به حدّ نصاب رسیده‌ای و باقی‌اش جزو مستحبّات است. یعنی یک سکولاریزم نقاب‌دار در این‌جا شکل می‌گیرد. در حالی که سبک زندگی دینی را اصلاً این‌طوری تعریف نکرده‌اند.

تصویری کمدی از اسلام، تحت عنوان سبک زندگی

پس اوّلین نکته در رابطه با حوزه علمیه و سبک زندگی، این است که ما به‌عنوان طلبه تلاش کنیم سبک‌شناسی زندگی اسلامی و شیعی را در این دوران، انجام دهیم. یعنی الان یک خانم خانه‌دار، آقایی که در مغازه‌اش سبزی می‌فروشد، یک راننده، یک کارگر، یک استاد، دانشجو و … اگر بخواهد سبک زندگی دینی داشته باشد، با توجّه به مسائل روزمرّه خودش، چه باید بکند و چه نباید بکند؟

البته ما در این‌جا غیر از عقل و نصّ، به درک درست واقعیات بیرونی جامعه و عرف اجتماعی هم احتیاج داریم. یعنی باید موضوع را درست بشناسیم. اگر موضوع را درست نشناسید، دچار خطر بزرگی می‌شوید. همان چیزی که در جامعه ما به نام «اخباری‌گری» تعبیر می‌کنند. جریان‌های اخباری و نو اخباری که کاری به عقل و قرآن و تعارض روایات و سند حدیث ندارند. همین‌طوری دست می‌کند در کتاب‌ها و حدیث را در می‌آورد و می‌خواند. اصلاً کاری ندارد که سند و ارتباطش با دیگر روایات، چگونه است؟ بدون تأمّل عقلی و با ترجمه تحت‌اللّفظی، یک حدیث را می‌خوانند و توجّه ندارند که مخاطب این حدیث، کیست؟

پیامبر فرمود: «أُمِرْنَا أَنْ نُکَلِّمَ النَّاسَ عَلَى قَدْرِ عُقُولِهِم‌». پیامبران می‌گویند ما اصلاً حقیقت مطلق را به هرشکل و به هرکس نمی‌گوییم؛ چه برسد به این که حقیقت نباشد و احیاناً حدیث جعلی هم باشد. همه سطوح حقیقت، مال همه نیست. این‌هایی که به‌عنوان تبلیغ و دین‌شناسی، حدیث را برمی‌دارند و به هیچ‌چیز دیگر کاری ندارند، این‌ها گاهی اضلال است؛ نه هدایت. من دیده‌ام کسی را که به‌خاطر شنیدن یک آیه یا حدیث در غیر جای خودش، و بد معناشدن آن، همان خُرده ایمانش را هم از دست داده است. می‌توان یک تصویر کمدی و مسخره از اسلام، ارائه داد؛ آن‌هم با استفاده ناصحیح و نابجا از آیات و روایات. تحت عنوان این‌که ما می‌خواهیم سبک زندگی دینی را ارائه دهیم. بعضی از این روایات، مسئله شخصی است و بعضی، زماناً محدود است. بعضی‌ها را تا نفهمی در چه زمینه‌ای گفته شده، معنای صحیحش را در نمی‌یابی.

ضرورت زمان‌شناسی و اجتهاد برای سبک زندگی

حتماً منشاء کشف و استخراج سبک زندگی دینی برای ما مسلمانان، کتاب و سنّت است. وظیفه حوزه در درجه اوّل، استخراج و بازکشف و بازتولید سبک زندگی دینی براساس قرآن و سنّت اسلامی و شیعی، در عصر حاضر است. با توجّه به واقعیّات امروز. خانواده امروز با خانواده ۵۰۰ سال پیش، تفاوت‌هایی کرده است و این تفاوت‌ها، حرام نبوده؛ اقتضای زندگی است. موضوع را باید درست شناخت.

همین‌طور نقش عقل و تجربه و عرف را در سبک زندگی دینی باید مورد توجّه قرار داد. کسی توهّم نکند که سبک زندگی دینی، باید حتماً مو به مو نصّ شرعی باشد. بعد هم اشکال کنند که این نکته را در کجای نصوص گفته‌اند؟ خیر؛ استنباط عقلانی، تجربی و دخالت عرف در تدوین سبک زندگی، به دو صورت ممکن است؛ بخشی جایز و مشروع، و بخشی نامشروع. این‌طور نیست که هرچه در نصّ شرعی نیست، نامشروع باشد. چه بسا مسائلی که در نصوص نیست، ولی مجاز است. بنابراین بعضی‌ها فکر نکنند سبک زندگی دینی، توأم با نوعی تحجّر است. یعنی گویی سبک زندگی دینی، حتماً باید سبک زندگی هزار سال پیش باشد.

سبک زندگی دینی در هر دوره، به فراخور آن دوران، با دخالت عقل و تجربه و ذوق و نظر به عرف و بسترها و استعدادهای واقعی زندگی، متفاوت خواهد بود. یعنی ما جمود و تحجّر در سبک زندگی دینی نداریم. حتّی نمی‌گوییم که همه باید یک‌طور باشند؛ بلکه تنوّع عقلی، تجربی و عرفی و ذوقی را می‌پذیرد و منطقه‌الفراق وسیعی دارد. منتهی مرزهای این منطقه‌الفراق، مرزهای عقل و شرع قطعی است. البته این‌ها اجتهاد می‌خواهد.

برخورد صحیح با روایات سبک زندگی

در روایات راجع به سبک زندگی، معرکه‌ای برپاست. البته خیلی از این روایات، احتیاج به اجتهاد دارد و بسیاری‌اش هم اجتهاد نمی‌خواهد. فقط باید درست ترجمه شود. اگر این‌ها در زندگی ما بیاید، زندگی را زیر و رو می‌کند و یک زندگی فطری و فکری و اخلاقی و معتدل و دوست‌داشتنی، درست می‌کند.

اصلاً این تصوّر که سبک زندگی دینی، یک زندگی ناراحت‌کننده است، درست نیست. زندگی‌ای که در روایت ما بیان شده، این است که زندگی اجتماعی باید منهای خشونت، منهای اضطراب و استرس، منهای اهانت، تهمت و غیبت باشد. اصلاً تصوّرش را نمی‌شود کرد که چه بهشتی می‌شود! «ربّنا آتنا فی الدّنیا حسنه و فی الاخره حسنه»؛ سبک زندگی اسلامی این است؛ دنیای خوب، آخرت خوب. نه به سبک مرتاض‌های هند که دنبال دنیای بد و آخرت خوب هستند.

اصلاً ما در تفکّر اسلام، دو اقلیم نداریم؛ یکی اقلیم دنیا و یکی اقلیم آخرت. بلکه این تفکّر کلیسا و بودا و هندوئیسم است. ما در اسلام، چنین چیزی نداریم. اصلاً در اسلام نمی‌گویند شما اهل آخرت هستید، یا اهل تفریح و کار؟ اصلاً این سؤال، اسلامی نیست.
سدر برخورد با روایات سبک زندگی، بعضی‌ها کلّاً این روایات را رها می‌کنند و می‌گویند همه این‌ها مال گذشته است. خُب این‌، سکولاریسم عریان است. به این‌ها می‌گوییم هزاران آیه و حدیث در مورد سبک زندگی آمده است، چرا این‌ها را عرضه نمی‌کنید؟ چرا بحث نمی‌کنید؟ در روایات ما راجع به نظام اقتصادی و سیاسی و حقوق بشر و خانواده و آموزش و پژوهش و نظام رسانه‌ای و طرز ازدواج و طلاق، بحث کرده‌اند.

آیا سبک زندگی اسلامی امروز و ۱۴۰۰ سال پیش، عین هم هست؟ نه. اما آیا کاملاً متفاوت است؟ نه. ثابتات و متغّیراتی وجود دارد. اصول اعتقادی و اخلاقی و رفتاری، ثابت است. اما یک جاهایی هم به‌خصوص در نماد اخلاقی و همین‌طور در رفتارهایی که متناسب با شرایط زمان و مکان هستند، تغییراتی می‌کند. اصلاً اگر کسی امروز بیاید و در متغیّرات، به سبک گذشته عمل کند، کار غیر اسلامی کرده است.

یکی از دوستان می‌گفت روایت فرموده است که حنا بستن، مستحب است. من هم حنا بسته‌ام و در محلّ کارم، همه مسخره‌ام کرده‌اند. ولی من برای خدا تحمّل می‌کنم. گفتم یک‌چیز را دقّت نکرده‌ای. وقتی امام می‌فرماید حنا بستن مستحب است، منظور «زینت» است. نه این‌که خود حنا، خصوصیت داشته باشد. زینت عرفی آن زمان بوده است. خُب در آن دوره، این رنگ موهای امروزی نبوده است. همین حنا را می‌بستند و حنا زدن به محاسن در آن جامعه، انگشت‌نماشدن در پی نداشت. همان امامی که می‌گفت حنا ببندید، گفته است هرکاری که تو را انگشت‌نما کند، مکروه یا حرام است. همه روایات را با هم ببین. پس چیزی که در این روایت فرموده، این است که مستحب است زینت داشته باشید. در جامعه مذهبی، همه باید زیبا و معطّر باشند. این یک اصل اسلامی است.

ابعاد سبک زندگی

یک بخش سبک زندگی، مباحث معرفتی است؛ یعنی «سبک تفکّر» است. بُعد دوّمش «ارزش‌های اخلاقی» است. و بخش سوّم، «رفتار اجتماعی» است که معمولاً در حوزه سبک زندگی، غالباً به بخش اخلاق و رفتار، توجّه می‌کنند. چرا که این‌ها محسوس است.

نقش حوزه در برپایی درس خارج فقه زندگی

من نمی‌دانم چه‌طور در مورد یک جزء کوچکی از یک عبادت که تقریباً قطعی است و اختلافی در مورد آن، بین علما نیست، چند سال در درس خارج، بحث می‌کنیم. البته ارزش خودش را دارد، ولی سؤال من این است که آیا ده‌ها هزار آیه و حدیث که راجع به همه ابعاد زندگی است، ارزش این را ندارد که ۵ تا درس خارج فقه دقیق، داشته باشد؟ آیا ارزش ندارد که ما ده تا کرسی داشته باشیم و این آیات و روایات را بررسی کنند؟ در این کرسی‌ها بنشینند و این روایات و آیات را دسته‌بندی و بحث کنند. با همان دقّتی که در فقه و اصول انجام می‌شود. در حوزه علمیه، این ظرفیت وجود دارد. این‌ها اجتهاد می‌خواهد، همان‌طور که مباحث عبادی، اجتهاد می‌خواهد.

اگر حوزه علمیه در باب فقه و اخلاق، سبک زندگی اسلامی مطابق با امروز را درست تبیین اجتهادی نکند، علوم اجتماعی و علوم انسانی غرب و مکاتب آن‌ها، این کار را براساس مبانی خودشان انجام داده‌اند و حاضر و آماده، به خورد جامعه ما می‌دهند. باید از کلّیات عبور کرد و وارد جزئیات شد. و إلا به‌جای ما، رسانه‌های غرب و سینماهای غرب و علوم اجتماعی‌شان، برای جامعه ما و حتّی برای بچّه‌های من و شما، عملاً سبک زندگی ساخته‌اند و می‌سازند. الان ادبیات حرف‌زدن بچّه‌ها با پدرها و مادرها دارد تغییر می‌کند. یک‌زمانی ما به خواب هم نمی‌دیدیم که یک بچّه، پدر یا مادرش را با اسم کوچک صدا بزند. اما الان تحث تأثیر همین فیلم‌ها، این کار دارد انجام می‌شود.

 

سامانه پیامکی مسجد قاسم بن الحسن ع 30008940611161

برچسب‌ها:
نوشته شده در تاريخ شنبه 7 ارديبهشت 1392برچسب:, توسط محب اهل بیت

سامانه پیامکی مسجد قاسم بن الحسن ع 30008940611161

برچسب‌ها:
نوشته شده در تاريخ شنبه 7 ارديبهشت 1392برچسب:گالری عکس, توسط محب اهل بیت

(نجات از آتش سوزان)

 

رسول گرامی اسلام (ص) فرمودند:

 

(در روز قیامت)فرمان می رسد که مردانی را به سوی آتش ببرند خداوند_عزوجل_به مالک (نگهبان دوزخ)فرماید: قدم های آنان را به آتش مسوزان. زیرا آنان به سوی مساجد گام بر می داشتند. وچهرهای آنان را نیز مسوزان.زیرا

وضوی کامل می گرفتند. و دست های آنان را نیز طعمه آتش قرار مده که برای نیایش بلند می کردند. وزبان های ایشان را نیز مسوزان که بسیار قرآن کریم می خواندند.. نگهبان دوزخ به آنها می گوید:ای بدبختان مگر حال شما چه بوده است؟ می گویند:ما برای غیر خدا کار می کردیم(و ریا کار بودیم) به ما گفته شد که مزد کار خود را از کسانی که برای آنها کار می کردید بگیرید.

سامانه پیامکی مسجد قاسم بن الحسن ع 30008940611161

برچسب‌ها:
نوشته شده در تاريخ جمعه 6 ارديبهشت 1392برچسب:, توسط محب اهل بیت